Konferencje/Szkolenia/Warsztaty/Seminaria
SZKOLENIA, WARSZTATY, SEMINARIA
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2025 r.
Temat: TWÓRCZA SZKOŁA DLA TWÓRCZEGO UCZNIA
Data: 01.10.2025 r. do 30.11.2025 r.
Cele:
- poszerzenie wiedzy na temat kreatywności i sposobów rozwijania tej kluczowej kompetencji u uczniów,
- wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela przedmiotów przyrodniczych,
- zaprezentowanie rozwiązań i metod pracy nauczyciela, odpowiadających na zmieniające się potrzeby percepcyjne uczniów, w tym sprzyjających pobudzaniu motywacji wewnętrznej.
Program:
1. Edukacja twórcza jako wspomaganie dziecka w rozwoju.
2. Zadania tematyczne realizowane w ramach interdyscyplinarnych ścieżek rozwoju aktywności twórczej ucznia.
3. Efekty pracy twórczej ucznia.
4. Jak wydobyć kreatywny potencjał?
Liczba godzin: 60 godz.
Miejsce: platforma moodle PODN
Forma: szkolenie online
Prowadzący: Mariola Szczepkowska
Odpłatność: w ramach umowy – bezpłatnie
Scenariusz zajęć z fizyki kl. I. zakres podstawowy
Temat: Czy skok ze spadochronem jest niebezpieczny?
Przeczytaj fragment relacji Piotrka po wykonaniu tzw. skoku tandemowego.
Na imię mi Piotr, mam 12 lat, skoczyłem ze spadochronem 8.06.2007 r. Lot trwał około 30 minut. Przez ten czas wzbijaliśmy się na wysokość 3 kilometrów. Potem skoczkowie przybili sobie piątki i po kolei zaczęliśmy wyskakiwać. Muszę przyznać, że nie bałem się do momentu wyskoku. Podeszliśmy z Iwanem (leciałem z nim w tandemie) do drzwi...
Z prędkością 200km/h zaczęliśmy spadać w dół, przelatując przez chmurę. Uczucie było niesamowite! Zupełnie straciliśmy uczucie ciążenia. Ciarki przechodziły przeze mnie oraz czułem, że zaraz zemdleję. Ze strachu pragnąłem się tylko wtulić w Iwana i zamknąć oczy. Włosy poszły mi do góry i zaczęły mi się napełniać policzki. Wyglądałem śmiesznie... Nagle poczułem ogromne szarpnięcie otwierającego się spadochronu. Zdjęliśmy okulary ochronne i zaczęliśmy się rozkoszować pięknym widokiem. Dostałem sterówki i zakręciłem parę „zawijasów”. Potem ładnie wylądowaliśmy. To było wspaniałe! Trudno nie zemdleć przez taki przypływ emocji i zmiany ciśnień. Jest to super uczucie!
http://neuro-skoki.info/relacje/piotrek.htm
Podczas zajęć nie możemy wykonać prawdziwego skoku spadochronowego. Aby zbadać ruch spadochronu, posłużymy się jego małym modelem.
Doświadczenie:
badamy ruch spadochronu ,, Lądowisko dla jaj”
Cel:
sprawdzenie umiejętności stosowania zasad dynamiki w praktyce
Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych.
Wskazówki dla uczniów:
Budowa skutecznego lądowiska dla jajka to prawdziwe wyzwanie inżynieryjne! Oto kilka kluczowych zasad, które warto wziąć pod uwagę:
Amortyzacja uderzenia – jajko musi mieć miękkie lub elastyczne podłoże, które pochłonie energię uderzenia. Możesz użyć gąbki, balonów z powietrzem, waty, pianki lub nawet zwiniętych papierowych kulek.
Rozproszenie siły – konstrukcja powinna sprawić, że siła uderzenia rozłoży się na większą powierzchnię. Możesz to osiągnąć, budując platformę z elastycznymi wspornikami lub używając spadochronu, który spowolni opadanie.
Ochronna obudowa – warto zamknąć jajko w bezpiecznej osłonie, np. w pudełku wyściełanym materiałem amortyzującym lub w konstrukcji podobnej do kokonu z waty i gumek recepturek.
Redukcja prędkości – jeśli możliwe, zaprojektuj system spowalniający jajko, np. spadochron lub konstrukcję podobną do poduszki powietrznej.
Testowanie i poprawki – eksperymentuj z różnymi materiałami i strukturami, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie.
Przyrządy i przebieg doświadczenia:
LĄDOWISKO JAJ
Każda grupa dostaje po 2 kartki A4, 2 spinacze, 1 balon, 2 słomki, 1 jajo.
Polecenie:
,, Macie maksymalnie 10 minut, aby zbudować lądowisko dla jaj w taki sposób, aby jajko 3-krotnie przeszło pomyślną próbę lądowania po zrzuceniu z wysokości 1 metra.”
Każda grupa losuje 2 dodatkowe materiały ,, budowlane” wśród 6 dostępnych: taśma klejąca ok. 20 cm, masa mocująca ok. 20 cm, taśma klejąca ok. 15 cm, masa mocująca ok. 10 cm, 3 słomki z gumką recepturką, 2 balony.
Po upływie czasu poszczególne grupy prezentują swoje prace, a następnie udzielają odpowiedzi na podane zadania:
1. Nazwij siły działające na spadochron w chwili, gdy trzymasz go w ręce.
2. Która zasada dynamiki opisuje ruch spadochronu?
3. Nazwij siły działające na spadochron podczas jego opadania.
4. Nazwij siły działające na spadochron po jego zetknięciu z podłożem.
5. Rozważ, co by się stało, gdyby do doświadczenia użyto spadochronu o mniejszej powierzchni i uzupełnij sformułowania.
Opór powietrza byłby ......................................
Siła wypadkowa byłaby ..................................
Przyspieszenie byłoby ....................................
Czas ruchu byłby ...........................................
Prędkość lądowania byłaby............................
6. Rozważ, co by się stało, gdyby do doświadczenia użyto spadochronu o większej powierzchni i uzupełnij sformułowania.
Opór powietrza byłby ..............................
Siła wypadkowa byłaby ...........................
Przyspieszenie byłoby ..............................
Czas ruchu byłby ......................................
Prędkość lądowania byłaby..............................
9. Czy skok spadochronowy jest niebezpieczny? Wyraź swoją opinię.
Podsumowanie zajęć:
1.Nauczyciel sprawdza stopień osiągnięcia celów lekcji poprzez polecenie dokończenia zdania – czego się dziś nauczyłem/-am?
2.Nauczyciel przypomina , co trzeba wiedzieć i umieć z lekcji.
3.Uzyskanie informacji zwrotnej: Kosz i walizka – uczniowie otrzymują dwa rysunki, kosz i walizkę. Zadaniem uczniów jest zapisanie na walizce to, co im się na zajęciach podobało, co chciałyby ze sobą zabrać. Na koszu natomiast zapisują to, co sprawiło im przykrość, lub się nie podobało.
Temat: Metodyka nauczania gry na instrumentach szkolnych – dzwonki chromatyczne.
Data: 03.10.2025 r.
Godzina: 15.00
Cele:
- Zapoznanie z technikami i nauką gry na dzwonkach.
Program:
1. Prezentacja techniki i nauka gry na dzwonkach.
2. Dobór repertuaru i wykonanie wybranego utworu.
3. Alternatywny sposób zapisu i odczytywania dźwięków.
Liczba godzin: 5
Miejsce: PODN Mława
Forma: szkolenie stacjonarne
Prowadzący: Agnieszka Pietrzak
Temat: Gra w obronie w piłce ręcznej. Nowe przepisy gry.
<Data: 09.10.2025 r.
Godzina: 15.00
Cele:
- Zapoznanie z technikami i nauką gry w piłce ręcznej.
- Zapoznanie z nowymi przepisami gry.
Liczba godzin: 5
Miejsce: MOSIR
Forma: szkolenie stacjonarne
Prowadzący: Arkadiusz Dłubisz
Temat: Dokumentacja ucznia z orzeczeniem – praktyczne aspekty pracy nauczyciela z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Data: 09.10.2025r.
Godzina: 15:00
Cele:
- Zapoznanie uczestników i usystematyzowanie wiedzy na temat rodzajów orzeczeń, specjalnych potrzeb edukacyjnych (SPE) oraz podstawowych dokumentów, takich jak orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) i wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU).
- Zapoznanie z praktyką tworzenia i aktualizowania IPET oraz WOPFU, uwzględniając indywidualne potrzeby i mocne strony ucznia. Prawidłowe redagowanie celów, dostosowywanie metod pracy, a także monitorowanie postępów.
- Szkolenie pokaże, jak efektywnie współpracować z innymi nauczycielami, specjalistami (psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą) oraz rodzicami w ramach zespołu, aby zapewnić spójne i kompleksowe wsparcie dla ucznia.
- Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat podstaw prawnych, które regulują kwestie związane z kształceniem specjalnym, w tym dotyczące archiwizacji i ochrony danych osobowych uczniów.
- Uczestnicy dowiedzą się, jak unikać typowych pomyłek w prowadzeniu dokumentacji oraz w procesie dostosowywania wymagań edukacyjnych.
Program:
1.Podstawy teoretyczne i prawne
- Czym są specjalne potrzeby edukacyjne i kto je orzeka? Omówienie rodzajów orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Kluczowe dokumenty.
- Rola nauczyciela: Omówienie zadań nauczyciela w kontekście dokumentowania pracy z uczniem z orzeczeniem.
2. Tworzenie dokumentacji
Analiza przypadku
Warsztat IPET: Krok po kroku.
Warsztat WOPFU: Monitorowanie i ocena.
3. Współpraca i ewaluacja
- Komunikacja z zespołem: Jak efektywnie współpracować z innymi nauczycielami i specjalistami w ramach zespołu ds. IPET.
- Współpraca z rodzicami: Jak prowadzić dialog z rodzicami ucznia, aby włączyć ich w proces edukacyjno-terapeutyczny.
- Ewaluacja i aktualizacja: Kiedy i w jaki sposób należy aktualizować IPET oraz WOPFU. Jakie czynniki mogą wpływać na konieczność modyfikacji dokumentów.
Liczba godzin: 5
Miejsce: PODN Mława
Forma: szkolenie stacjonarne
Prowadzący: Aneta Olczak
Odpłatność: w ramach umowy – bezpłatnie
+ materiały dla nauczycieli
- Wzory dokumentów: Przykładowe wzory IPET i WOPFU z instrukcją wypełniania;
- Arkusz pomocniczy do oceny funkcjonowania ucznia przez nauczyciela (integralna część wielospecjalistycznej oceny ucznia)
-Przykłady dostosowań: Zbiór konkretnych przykładów modyfikacji wymagań edukacyjnych dla uczniów z różnymi orzeczeniami;
- Przykładowa teczka ucznia z orzeczeniem.
Temat: Zmiany zasad pisowni w języku polskim od 2026 roku – jak przygotować uczniów i nauczycieli do zmian?
Data: 09.10.2025 r.
Godzina: 15.00
Cele:
- Poznanie zmian w zasadach ortografii obowiązujących od stycznia 2026 r.
- Praktyczne zastosowanie nowych reguł.
- Przygotowanie nauczycieli do wdrożenia zmian na lekcjach.
- Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.
Program:
1. Prezentacja zmian ortograficznych.
2. Część praktyczna – warsztaty.
3. Wdrażanie zmian w praktyce szkolnej.
Liczba godzin: 3
Miejsce: ZPO nr 1 w Mławie
Forma: rada pedagogiczna
Prowadzący: Jolanta Olkowska
Temat: Techniki radzenia sobie ze złością. Moduł I. Spotkanie organizacyjne.
Data: 16.10.2025 r.
Godzina: 15.00
Cele:
- Zrozumienie mechanizmów powstawania złości,
- Poznanie skutecznych technik radzenia sobie z emocjami,
- Rozwijanie umiejętności samokontroli i refleksji,
- Kształtowanie postawy empatii i asertywności.
Program:
1. Agresja - nowe tabu.
2. Agresja i złość jako wynik frustracji
3. Konsekwencje dorastania
4. Modelowanie zachowań
5. Odpowiedzialność dorosłych za złość i agresywne zachowania dzieci.
6. Autorytet nauczyciela
Liczba godzin: 30 (5)
Miejsce: PODN Mława
Forma: Sieć współpracy i samokształcenia
Prowadzący: Jolanta Dębska
Temat: Sztuka motywowania. Co zrobić, żeby dziecku chciało się chcieć?
Data: 16.10.2025
Godzina: 15.10
Cele:
- Budowanie u dzieci bezpieczeństwa emocjonalnego
- Umiejętność stosowania pozytywnych wzmocnień przy jednoczesnym unikaniu krytyki
- Rola samooceny w procesie uczenia się i motywacji
- Jak budować wewnętrzną motywację u dziecka
Program:
1. Powitanie i przedstawienie programu szkolenia
2. Realizacja szkolenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
3. Wymiana doświadczeń z uczestnikami szkolenia
Liczba godzin: 2
Miejsce: PODN
Forma: wykład/wymiana doświadczeń
Prowadzący: Elżbieta Śliwińska
Temat: Canva dla początkujących.
Data: 16.10.2025 r.
Godzina: 15.00
Cele:
-
Założyć konto dla nauczyciela na platformie Canva
-
Tworzyć konta dla nauczycieli i uczniów
-
Tworzyć wybrane projekty od podstaw – plakat, dyplom, infografika, zaproszenie.
-
Zapisywać i udostępniać gotowe materiały
Program:
-
Zasady działania portalu Canva
-
Zakładanie konta dla nauczycieli uczniów.
-
Korzystanie z gotowych szablonów.
-
Tworzenie własnych prezentacji i ich udostępnianie.
Zapisywanie i udostępnianie gotowe materiały.
Liczba godzin: 4
Miejsce: PODN
Forma:
• praktyczne rozwiązywanie problemów.
Prowadzący: Mariusz Sobotka
Temat: Edukacja zdrowotna w podstawie programowej.
Data: 23.10.2025r.
Godzina: 14.30
Cele:
- Podstawa programowa edukacji zdrowotnej, a zagadnienia związane z przemocą i agresją.
- Jak rozmawiać z dziećmi o przemocy i agresji?
- Metody i narzędzia pracy dydaktycznej nad empatią i zapobieganiem konfliktom.
Program:
1. Wprowadzenie do szkolenia.
2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej.
3. Rola szkoły w promocji zdrowia.
4. Metody i narzędzia pracy.
5. Podsumowanie i refleksja.
Liczba godzin: 3
Miejsce: PODN Mława
Forma: szkolenie stacjonarne
Prowadzący: Małgorzata Potorska
Odpłatność: w ramach umowy – bezpłatnie
Temat: Projekt zmian w podstawie programowej z matematyki dla szkoły podstawowej.
Data: 23.10.2025 r.
Godzina: 14:30
Cele:
- Zapoznanie z projektowanymi zmianami w podstawie programowej z matematyki w związku z reformą edukacji zaplanowaną od roku 2026.
Program:
1. Wprowadzenie do nowej podstawy programowej z matematyki.
2. Głębokie uczenie i nauczanie matematyki.
3. Wspieranie rozwoju kompetencji uczniów.
Liczba godzin: 2
Miejsce: PODN Mława
Forma: szkolenie stacjonarne
Prowadzący: Grażyna Niedośpiał
Odpłatność: w ramach umowy – bezpłatnie
Temat: Wprowadzenie do sztucznej inteligencji w edukacji.
Data: 18.09.2025r
Godzina: 15.00
Cele:
- Zapoznanie z Chatem GPT.
Program:
1. Jakie są darmowe alternatywy dla Chat GPT.
2. Jak generować grafiki i muzykę
3. Jak korzystać z Chat GPT na komputerze i smartfonie.
Liczba godzin: 5
Miejsce: PODN Mława
Forma: szkolenie stacjonarne
Prowadzący: Marcin Dobies
Temat: Efektywne uczenie pisania: jak przygotować uczniów do egzaminu i do życia.
Data: 23.10.2025
Godzina: 15.00
Cele:
-
Poznanie strategii rozwijania pisania pod kątem wymagań egzaminacyjnych.
-
Próba połączenia „szkolnego” pisania z formami pisemnymi używanymi w codziennym życiu.
-
Wypracowanie prostych sposobów udzielania konstruktywnego feedbacku uczniom.
Program:
-
Pisanie pod egzamin – wymagania, kryteria oceniania i najczęstsze błędy uczniów.
-
Pisanie w realnej komunikacji – jak rozwijać kreatywność i motywację uczniów.
-
Feedback – proste strategie wspierania uczniów w poprawianiu własnych tekstów.
Liczba godzin: 2
Miejsce: Online (platforma MS Teams)
Forma: Wykład interaktywny z elementami ćwiczeń praktycznych
Prowadzący: Anna Wiśniewska
Temat: Rola motywowania i nagradzania aktywności dzieci w wieku przedszkolnym.
Data: 25.09.2025r
Godzina: 15.00
Cele:
- Poznanie roli motywacji w rozwoju dziecka przedszkolnego.
- Zapoznanie się z metodami motywowania i nagradzania dzieci.
- Rozróżnianie skutecznych form nagród i pochwał.
- Kształtowanie postawy nauczyciela jako motywatora.
Program:
1. Znaczenie motywacji w rozwoju dziecka przedszkolnego.
2. Metody motywowania i nagradzania dzieci- czym jest motywacja
wewnętrzna i zewnętrzna?
3. Jak dzieci w wieku przedszkolnym reagują na motywację i nagrody?
Liczba godzin: 2
Miejsce: PODN Mława
Forma: szkolenie stacjonarne
Prowadzący: Anna Ankiewicz
Szkolenia i warsztaty dla nauczycieli to specjalistyczne formy edukacji, które mają na celu rozwijanie umiejętności i wiedzy nauczycieli. Są one skierowane do osób, które chcą poszerzyć swoje kompetencje, nauczyć się nowych metod nauczania, a także zaktualizować swoją wiedzę zgodnie z najnowszymi trendami w edukacji. Szkolenia i warsztaty są prowadzone przez doświadczonych specjalistów w swojej dziedzinie, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Są one zazwyczaj organizowane w formie interaktywnych sesji, które umożliwiają uczestnikom aktywne uczestnictwo i praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności.
Różnorodność naszych szkoleń i warsztatów
Organizujemy szereg różnorodnych szkoleń i warsztatów, które są dostosowane do potrzeb nauczycieli na różnych etapach ich kariery zawodowej. Nasze szkolenia obejmują takie tematy jak:
- nowoczesne metody nauczania,
- technologie edukacyjne,
- zarządzanie klasą,
- rozwijanie umiejętności miękkich,
- specjalistyczne szkolenia z różnych dziedzin nauczania.
Oferujemy również warsztaty, które skupiają się na praktycznym zastosowaniu teorii i umożliwiają nauczycielom zdobycie praktycznych umiejętności, które mogą natychmiast zastosować w swojej pracy.
Korzyści z uczestnictwa w naszych szkoleniach i warsztatach
Uczestnictwo w naszych szkoleniach i warsztatach przynosi wiele korzyści.
- Nauczyciele mają możliwość poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności, co przekłada się na lepszą jakość nauczania.
- Szkolenia i warsztaty umożliwiają nauczycielom poznanie najnowszych trendów w edukacji i technologii edukacyjnych, co pozwala im na bieżąco aktualizować swoje metody nauczania.
- Uczestnictwo w szkoleniach i warsztatach to doskonała okazja do nawiązania kontaktów z innymi nauczycielami i specjalistami w dziedzinie edukacji, co może prowadzić do cennych wymian doświadczeń i pomysłów.
- Uczestnictwo w szkoleniach i warsztatach jest często uznawane za ważny element rozwoju zawodowego nauczycieli i może przyczynić się do ich awansu zawodowego.