Konkurs „Twardy orzech do zgryzienia”
REGULAMIN POWIATOWEGO KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO DLA UCZNIÓW KLAS IV-VIII
„TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA”
§ 1
ORGANIZATOR
1. Organizatorem Powiatowego Konkursu Ortograficznego jest Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Mławie.
2. Konkurs jest skierowany do uczniów szkół podstawowych klas IV-VIII z terenu powiatu mławskiego i żuromińskiego, w tym uczniów ze SPE.
3. Informacje o konkursie zamieszczone są na stronie internetowej Ośrodka.
§ 2
CELE KONKURSU
1. Podniesienie kompetencji ortograficznych uczniów.
2. Doskonalenie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
3. Rozwijanie zainteresowań polonistycznych, wspieranie uzdolnień uczniów.
4. Podnoszenie motywacji uczniów do doskonalenia umiejętności w zakresie języka ojczystego.
5. Integrowanie środowiska uczniów.
§ 3
ZAKRES WYMAGAŃ
Konkurs będzie obejmował umiejętność pisania poprawnego ortograficznie i interpunkcyjnie.
Zakres merytoryczny dla uczniów klas IV-VI:
-
pisownia wyrazów z „ó” i „u”
-
pisownia wyrazów z „rz” i „ż”
-
pisownia wyrazów z „ch” i „h”
-
pisownia wielkich i małych liter
-
pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”
-
pisownia „ nie” z różnymi częściami mowy
Zakres merytoryczny dla uczniów klas VII-VIII:
-
pisownia wyrazów z „ó” i „u”
-
pisownia wyrazów z „rz” i „ż”
-
pisownia wyrazów z „ch” i „h”
-
pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”
-
pisownia „ nie” z różnymi częściami mowy
-
pisownia cząstki „by”
-
pisownia wielkich i małych liter
-
pisownia – i, - j, - ii, – ji po spółgłoskach i samogłoskach
-
pisownia przedrostków i przyrostków
-
przenoszenie wyrazów
-
stosowanie zasad interpunkcji.
ZAKRES WYMAGAŃ DLA UCZNIÓW ZE SPE
Konkurs będzie obejmował umiejętność pisania poprawnego ortograficznie i interpunkcyjnie.
Zakres merytoryczny dla uczniów klas IV-VI:
-
pisownia wyrazów z „ó” i „u”
-
pisownia wyrazów z „rz” i „ż”
-
pisownia wyrazów z „ch” i „h”
-
pisownia wielkich i małych liter.
Zakres merytoryczny dla uczniów klas VII-VIII:
-
pisownia wyrazów z „ó” i „u”
-
pisownia wyrazów z „rz” i „ż”
-
pisownia wyrazów z „ch” i „h”
-
pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”
-
pisownia „ nie” z różnymi częściami mowy
-
pisownia wielkich i małych liter
§ 4
PRZEBIEG KONKURSU
1. Konkurs adresowany jest do uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych z powiatu mławskiego i żuromińskiego, w tym uczniów ze SPE.
2. Konkurs składa się z dwóch etapów – szkolnego i powiatowego.
3. Konkurs przeprowadzany będzie w trzech kategoriach:
KATEGORIA I: uczniowie klas IV-VI,
KATEGORIA II: uczniowie klas VII-VIII;
KATEGORIA III: uczniowie ze SPE.
4. W każdej kategorii przyznane zostaną: I, II i III miejsce.
5. Każda szkoła wybiera swego koordynatora, który będzie czuwał nad przebiegiem etapu szkolnego konkursu.
6. Udział w konkursie należy potwierdzić najpóźniej do 21 lutego 2025 r. przesyłając drogą elektroniczną bądź faksem kartę zgłoszenia. /załącznik nr 1/
7. 28 lutego 2025 r. organizator konkursu prześle drogą elektroniczną teksty dyktand oraz dyktanda z lukami dla uczniów ze SPE.
8. Etap szkolny odbędzie się od 03 do 07 marca 2025 r. Przeprowadza go nauczyciel uczący w danej klasie języka polskiego w dogodnym dla siebie terminie; następnie sprawdza prace, a wyniki przekazuje koordynatorowi. Dodatkowy etap szkolny dla uczniów, którzy zajęli miejsca ex aequo nauczyciele przeprowadzają w terminie od 10 maca do 14 marca 2025 roku. Koordynator sporządza protokół /załącznik nr 2A, 2B, 2C/ i przesyła go organizatorowi faksem bądź drogą mailową do dnia 21 marca 2025 r.
9. Do etapu powiatowego kwalifikują się uczniowie, którzy popełnili najmniej błędów. Organizatorzy nie dopuszczają miejsc ex aequo. W tym celu szkoła organizuje drugi etap szkolny tylko dla uczniów, którzy popełnili taką samą liczbę błędów, celem wyłonienia laureata konkursu etapu powiatowego.
10. Etap powiatowy odbędzie się w kwietniu 2025 r. w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia w Mławie:
-
03 kwietnia 2025r. o godz. 11.30 dla uczniów ze SPE (KATEGORIA III);
-
10 kwietnia 2025r. o godz. 11.30 dla uczniów klas IV – VIII (KATEGORIA I i II).
11. Laureaci etapów szkolnych przyjeżdżają na etap powiatowy w wyznaczonym terminie pod opieką nauczycieli bądź rodziców. Organizator nie pokrywa kosztów przejazdu.
12. Zwycięzców wyłoni komisja powołana przez Dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Mławie.
13. Laureaci Powiatowego Konkursu Ortograficznego otrzymają nagrody oraz tytuły Mistrza Ortografii.
14. Informacja o terminie rozdania nagród zostanie umieszczona na stronie internetowej Ośrodka: www. podnmlawa.pl
§ 5
SPOSÓB SPRAWDZANIA PRAC
1. Prace uczniów winny być napisane na karcie formatu A4.
*Prace uczniów ze SPE będą polegały na uzupełnianiu luk w dyktandach o mniejszym stopniu trudności.
2. Zabrania się używania korektora; błędnie napisaną literę lub wyraz należy skreślić
i powyżej umieścić wersję poprawną.
3. Wszelkie zapisy nieczytelne lub niejednoznaczne będą interpretowane na niekorzyść piszącego.
4. Wszelkie błędy podlegają następującej klasyfikacji, zgodnie ze wskazaniami Rady Języka Polskiego http://www.rjp.pan.pl/:
-
Błędy ortograficzne I stopnia:
– błędy w zakresie pisowni wyrazów z ó-u, rz-ż (w tym wyjątki od pisowni rz po spółgłoskach), ch-h;
– błędy w zakresie pisowni „nie” z różnymi częściami mowy;
– błędy w pisowni zakończeń -ji, -ii, -i;
– błędy w pisowni wyrazów wielką i małą literą (z wyjątkiem pisowni przymiotników dzierżawczych); – błędy w zakresie pisowni cząstki –by z osobowymi formami czasownika;
– błędy w zapisie przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws-;
– błędy w pisowni nosówek (ą, ę) oraz połączeń om, on, em, en.
-
Błędy ortograficzne II stopnia:
- pisownia wyrażeń przyimkowych;
- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu do nowej linii;
- pisownia zakończeń –ski, -cki, -dzki, -stwo, -wstwo
- pisownia przedrostków z-, s-, ś-
- pisownia –by z pozostałymi częściami mowy;
- opuszczanie, przestawianie liter;
- zmiękczenia;
- błędy interpunkcyjne.
5. Trzy błędy II stopnia traktujemy jako jeden błąd I stopnia
6. Opuszczenie całego wyrazu traktujemy jako jeden błąd I stopnia
7. Każdą pracę należy sprawdzić dwukrotnie, błędy winny być oznaczone kolorem czerwonym
8. Sprawdzający umieszcza pod tekstem dyktanda liczbę popełnionych błędów i składa własnoręczny podpis
9. Za obowiązujące przyjmuje się zasady ujęte w „Słowniku ortograficznym języka polskiego” PWN, Warszawa 2002
Wszelkie pytania dotyczące spraw organizacyjnych konkursu prosimy kierować na adres mailowy PODN, bądź bezpośrednio do koordynatorek konkursu: Jolanta Olkowska – adres
e-mail:
Zgłoszenia i protokoły z przebiegu wewnątrzszkolnych etapów należy przesyłać w formie elektronicznej z dopiskiem „Twardy orzech do zgryzienia” wyłącznie na adres mailowy: