Konkurs „Twardy orzech do zgryzienia”

zaciśnięta pięść

REGULAMIN POWIATOWEGO KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO DLA UCZNIÓW KLAS IV-VIII

TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA”

§ 1

ORGANIZATOR

1. Organizatorem Powiatowego Konkursu Ortograficznego jest Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Mławie.

2. Konkurs jest skierowany do uczniów szkół podstawowych klas IV-VIII z terenu powiatu mławskiego i żuromińskiego, w tym uczniów ze SPE.

3. Informacje o konkursie zamieszczone są na stronie internetowej Ośrodka.

 

§ 2

CELE KONKURSU

1. Podniesienie kompetencji ortograficznych uczniów.

2. Doskonalenie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

3. Rozwijanie zainteresowań polonistycznych, wspieranie uzdolnień uczniów.

4. Podnoszenie motywacji uczniów do doskonalenia umiejętności w zakresie języka ojczystego.

5. Integrowanie środowiska uczniów.

§ 3

ZAKRES WYMAGAŃ

Konkurs będzie obejmował umiejętność pisania poprawnego ortograficznie i interpunkcyjnie.

Zakres merytoryczny dla uczniów klas IV-VI:

  • pisownia wyrazów z „ó” i „u”

  • pisownia wyrazów z „rz” i „ż”

  • pisownia wyrazów z „ch” i „h”

  • pisownia wielkich i małych liter

  • pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”

  • pisownia „ nie” z różnymi częściami mowy

Zakres merytoryczny dla uczniów klas VII-VIII:

  • pisownia wyrazów z „ó” i „u”

  • pisownia wyrazów z „rz” i „ż”

  • pisownia wyrazów z „ch” i „h”

  • pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”

  • pisownia „ nie” z różnymi częściami mowy

  • pisownia cząstki „by”

  • pisownia wielkich i małych liter

  • pisownia – i, - j, - ii, – ji po spółgłoskach i samogłoskach

  • pisownia przedrostków i przyrostków

  • przenoszenie wyrazów

  • stosowanie zasad interpunkcji.

 

ZAKRES WYMAGAŃ DLA UCZNIÓW ZE SPE

Konkurs będzie obejmował umiejętność pisania poprawnego ortograficznie i interpunkcyjnie.

Zakres merytoryczny dla uczniów klas IV-VI:

  • pisownia wyrazów z „ó” i „u”

  • pisownia wyrazów z „rz” i „ż”

  • pisownia wyrazów z „ch” i „h”

  • pisownia wielkich i małych liter.


Zakres merytoryczny dla uczniów klas VII-VIII:

  • pisownia wyrazów z „ó” i „u”

  • pisownia wyrazów z „rz” i „ż”

  • pisownia wyrazów z „ch” i „h”

  • pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”

  • pisownia „ nie” z różnymi częściami mowy

  • pisownia wielkich i małych liter

 

§ 4

 

PRZEBIEG KONKURSU

 

1. Konkurs adresowany jest do uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych z powiatu mławskiego i żuromińskiego, w tym uczniów ze SPE.

2. Konkurs składa się z dwóch etapów – szkolnego i powiatowego.

3. Konkurs przeprowadzany będzie w trzech kategoriach:

KATEGORIA I: uczniowie klas IV-VI,

KATEGORIA II: uczniowie klas VII-VIII;

KATEGORIA III: uczniowie ze SPE.

4. W każdej kategorii przyznane zostaną: I, II i III miejsce.

5. Każda szkoła wybiera swego koordynatora, który będzie czuwał nad przebiegiem etapu szkolnego konkursu.

6. Udział w konkursie należy potwierdzić najpóźniej do 21 lutego 2025 r. przesyłając drogą elektroniczną bądź faksem kartę zgłoszenia. /załącznik nr 1/

7. 28 lutego 2025 r. organizator konkursu prześle drogą elektroniczną teksty dyktand oraz dyktanda z lukami dla uczniów ze SPE.

8. Etap szkolny odbędzie się od 03 do 07 marca 2025 r. Przeprowadza go nauczyciel uczący w danej klasie języka polskiego w dogodnym dla siebie terminie; następnie sprawdza prace, a wyniki przekazuje koordynatorowi. Dodatkowy etap szkolny dla uczniów, którzy zajęli miejsca ex aequo nauczyciele przeprowadzają w terminie od 10 maca do 14 marca 2025 roku. Koordynator sporządza protokół /załącznik nr 2A, 2B, 2C/ i przesyła go organizatorowi faksem bądź drogą mailową do dnia 21 marca 2025 r. 

9. Do etapu powiatowego kwalifikują się uczniowie, którzy popełnili najmniej błędów. Organizatorzy nie dopuszczają miejsc ex aequo. W tym celu szkoła organizuje drugi etap szkolny tylko dla uczniów, którzy popełnili taką samą liczbę błędów, celem wyłonienia laureata konkursu etapu powiatowego.

10. Etap powiatowy odbędzie się w kwietniu 2025 r. w Powiatowym Ośrodku Doskonalenia w Mławie:

  • 03 kwietnia 2025r. o godz. 11.30 dla uczniów ze SPE (KATEGORIA III);

  • 10 kwietnia 2025r. o godz. 11.30 dla uczniów klas IV – VIII (KATEGORIA I i II).

11. Laureaci etapów szkolnych przyjeżdżają na etap powiatowy w wyznaczonym terminie pod opieką nauczycieli bądź rodziców. Organizator nie pokrywa kosztów przejazdu.

12. Zwycięzców wyłoni komisja powołana przez Dyrektora Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Mławie.

13. Laureaci Powiatowego Konkursu Ortograficznego otrzymają nagrody oraz tytuły Mistrza Ortografii.

14. Informacja o terminie rozdania nagród zostanie umieszczona na stronie internetowej Ośrodka: www. podnmlawa.pl

 

§ 5

SPOSÓB SPRAWDZANIA PRAC

1. Prace uczniów winny być napisane na karcie formatu A4.

*Prace uczniów ze SPE będą polegały na uzupełnianiu luk w dyktandach o mniejszym stopniu trudności.

2. Zabrania się używania korektora; błędnie napisaną literę lub wyraz należy skreślić
i powyżej umieścić wersję poprawną.

3. Wszelkie zapisy nieczytelne lub niejednoznaczne będą interpretowane na niekorzyść piszącego.

4. Wszelkie błędy podlegają następującej klasyfikacji, zgodnie ze wskazaniami Rady Języka Polskiego http://www.rjp.pan.pl/:

  • Błędy ortograficzne I stopnia:

– błędy w zakresie pisowni wyrazów z ó-u, rz-ż (w tym wyjątki od pisowni rz po spółgłoskach), ch-h;

– błędy w zakresie pisowni „nie” z różnymi częściami mowy;

– błędy w pisowni zakończeń -ji, -ii, -i;

– błędy w pisowni wyrazów wielką i małą literą (z wyjątkiem pisowni przymiotników dzierżawczych); – błędy w zakresie pisowni cząstki –by z osobowymi formami czasownika;

– błędy w zapisie przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws-;

– błędy w pisowni nosówek (ą, ę) oraz połączeń om, on, em, en.

  • Błędy ortograficzne II stopnia:

- pisownia wyrażeń przyimkowych;

- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu do nowej linii;

- pisownia zakończeń –ski, -cki, -dzki, -stwo, -wstwo

- pisownia przedrostków z-, s-, ś-

- pisownia –by z pozostałymi częściami mowy;

- opuszczanie, przestawianie liter;

- zmiękczenia;

- błędy interpunkcyjne.

5. Trzy błędy II stopnia traktujemy jako jeden błąd I stopnia

6. Opuszczenie całego wyrazu traktujemy jako jeden błąd I stopnia

7. Każdą pracę należy sprawdzić dwukrotnie, błędy winny być oznaczone kolorem czerwonym

8. Sprawdzający umieszcza pod tekstem dyktanda liczbę popełnionych błędów i składa własnoręczny podpis

9. Za obowiązujące przyjmuje się zasady ujęte w „Słowniku ortograficznym języka polskiego” PWN, Warszawa 2002

 

Wszelkie pytania dotyczące spraw organizacyjnych konkursu prosimy kierować na adres mailowy PODN, bądź bezpośrednio do koordynatorek konkursu: Jolanta Olkowska – adres
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Aneta Olczak – adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zgłoszenia i protokoły z przebiegu wewnątrzszkolnych etapów należy przesyłać w formie elektronicznej z dopiskiem „Twardy orzech do zgryzienia” wyłącznie na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.